Anita Malenica postala je članicom Vijeća za elektroničke medije (VEM) 14. srpnja 2017. godine. Samo nekoliko mjeseci kasnije, 25. studenog, Malenica je veselo cupkala u VIP loži na koncertu Petra Graše u organizaciji Narodnog radija i Narodne televizije, čiji je vlasnik bio kontroverzni Ivan Jurić Kaćunić, a kojem je VEM skandaloznom odlukom nedavno dodijelio spornu koncesiju za frekvenciju 101 MHz.

Sa dobivenom ulaznicom od Kaćunićeve ekipe Malenica se pohvalila na svojem profilu na društvenoj mreži, a sve bi to bilo ok da članovima VEM-a nije zakonski strogo zabranjeno primati poklone, a zbog toga ih se može i opozvati.

Naime, člankom 12. Statuta AEM-a nije dozvoljeno članovima Vijeća primati darove, usluge, niti im je dozvoljeno stupati u odnose koji ih dovode u sukob interesa u odnosu na zadaće propisane Zakonom. Isto je predviđeno i odredbom čl. 10. stavka 1. Etičkog kodeksa članova Vijeća za elektroničke medije, a tako je zapisano i u Zakonu o elektroničkim medijima (ZEM) u članku 68. stavak 10.

Hrvatski sabor može razriješiti predsjednika, odnosno člana Vijeća prije isteka mandata na prijedlog Vlade Republike Hrvatske, u slučaju teže povrijedi dužnosti utvrđene Statutom Agencije, a prihvaćanje poklona je teža povreda dužnosti. 

Uputili smo pitanje Malenici za komentar i pojašnjenje navedene situacije te koliko je takav odnos s nakladnikom utjecao na njezino izvršenje zadaća propisanih Zakonom o elektroničkim medijima? 

Odgovor nam je poslala PR služba Agencije za elektroničke medije u kojem se kaže; “Na adresu Agencije i Vijeća za elektroničke medije na dnevnoj bazi stižu pozivi na događanja u organizaciji nakladnika. Većinom je riječ o obilježavanju raznih obljetnica, na koje se redovito pozivaju svi članovi Vijeća za elektroničke medije. Vijeće pridaje veliku pažnju tome da se odazove svim takvim pozivima nakladnika, smatrajući to, između ostaloga, i svojom službenom dužnošću. U slučaju kada se održava nekoliko događanja istovremeno, Vijeće se podijeli tako da niti jedan poziv ne ostane neodgovoren. Jednako tako, Vijeće se odaziva i na pozive drugih regulatora, na međunarodnoj razini. U rijetkim slučajevima u ime Vijeća nekom događaju prisustvuju kolege iz stručnih službi.

Koncert koji spominjete održan je u sklopu obilježavanja 20. rođendana Narodnog radija. Poziv je stigao na adresu Vijeća za elektroničke medije. Kako je istovremeno stigao poziv za obljetnicu Yammat FM-a, dio vijećnika bio je u Areni na obljetnici Narodnog radija, dok je drugi dio vijećnika bio na Yammatovoj obljetnici” odgovoreno je na naš upit.

Iz odgovora AEM-a vidljivo je miješanje krušaka i jabuka jer dakako da nije sporno odlaženje članova VEM-a na obilježavanje važnih datuma vezanih uz nakladnike, koji obično nisu komercijalni događaji, već primanje poklona i darova za događaje koji se naplaćuju. A cijene ulaznica za ovaj koncert su bile od 120 do 200 kuna, a VIP lože, u kojoj su bili članovi VEM-a i do 500 kuna.

Uostalom, ako su se već članovi VEM-a odlučili otići na komercijalni koncert npr. u organizaciji Narodnog radija, a da budu u skladu sa zakonom, mogli su i sami kupiti ulaznicu, a ne prihvatiti zakonski zabranjen dar. Posebno stoga jer je dio prihoda s koncerta navodno uplaćen u humanitarne svrhe, pa bi tako napravili i dobro djelo.

Kadija te tuži, kadija ti sudi!

Nisu samo problem ulaznice. Kao što smo već pisali, članovi VEM-a su prema našem informatoru primali poklone za Božić i Uskrs od mnogih nakladnika, a cjenovno najobilniji su bili oni koje je donosio Ivan Jurić Kaćunić. Navodno se radilo o košarama u kojima su se nalazila probrana vina, pršut i sirevi vrijedni više tisuća kuna. VEM ovo naše pisanje nije demantirao.

Primanje poklona dodatno baca sumnju u pogodovanje Top radiju i Ivanu Juriću Kaćuniću kod dodjele koncesije za 101 MHz, a najveći problem zašto nema sankcija za članove VEM-a za takvo neprihvatljivo ponašanje je možda u tome što oni prvi sami odlučuju o tome ili pak povjerenik za etiku koji je opet član VEM-a, a tek potom se zaključak o razriješenju upućuje Vladi odnosno Saboru.

Sadašnji povjerenik za etiku je Davor Marić, bivši zaposlenik i suvlasnik Radio Dalmacije čiji je sada vlasnik baš taj isti Ivan Jurić Kaćunić.

Kadija te tuži, kadija ti sudi!

Podsjećamo da će u petak 24.9. u 10 sati biti održana posebna sjednica saborskog Odbora za informiranje, informatizaciju i medije na temu dodjele koncesije Top radiju koju možete pratiti na ovoj poveznici.

Predmet: Zahtjev za ispravak objavljene informacije temeljem članka 40. i 41. Zakona o medijima 

Obraćam Vam se uime Vijeća za elektroničke medije, a vezano za članak objavljen danas na portalu Mediadaily pod naslovom „Iako im je zabranjeno primati poklone osd nakladnika, članovi VEM-a ih rado prihvaćaju!“ autora „istraživačkog tima Media Daily“. Objavom neistinitih, neprovjerenih i neutemeljenih informacija u predmetnom članku članovima Vijeća za elektroničke medije pričinjena je neimovinska šteta povredom prava osobnosti, posebno prava na ugled, čast, dostojanstvo i prava na dobar glas, sve u smislu odredaba čl. 35. Ustava RH, čl. 7. i 16. Zakona o medijima i čl. 19. Zakona o obaveznim odnosima.  Stoga smo dužni ispraviti i nadopuniti netočne informacije i upoznati javnost s istinitim informacijama, kako slijedi: Upit o zakonskoj utemeljenosti prisustva članice Vijeća za elektroničke medije, gospođe Anite Malenice, na obilježavanju 20. obljetnice nakladnika Narodni radio u studenom 2017. postavili ste dana 29. srpnja 2021. te je Agencija za elektroničke medije na upit odgovorila dan kasnije, 30. srpnja 2021. U odgovoru, koji ste prenijeli u tekstu, istaknuli smo činjenicu da se kako članovi Vijeća za elektroničke medije, tako i kolege iz stručne službe, redovito odazivaju na pozive na događanja u organizaciji nakladnika, smatrajući to svojom službenom dužnošću. Kao što je istaknuto u odgovoru, nastojimo da niti jedan poziv ne ostane neodgovoren. Isto vrijedi i za pozive drugih regulatora, na međunarodnoj razini. Dakle, nikako ne može biti riječi o darovima ili poklonima nakladnika – naime, postavlja se pitanje po kojem bi se kriteriju poziv na obilježavanje 20. rođendana Narodnog radija trebao smatrati darom ili poklonom, a poziv na druga događanja ne. Kriterij nikako ne može biti pitanje naplaćuju li se ulaznice za neko događanje u organizaciji nakladnika ili ne, jer članovi Vijeća događanju ne prisustvuju kao privatne osobe, nego po službenoj dužnosti, a ne postoji zakonska odredba koja bi određivala kojoj vrsti događanja članovi VEM-a mogu/moraju prisustvovati. Također, ponovno naglašavamo kako gospođa Malenica nije jedini član Vijeća niti jedini uglednik/ca i dužnosnik/ca koji/a je prisustvovao/la spomenutoj obljetnici nakladnika Narodni radio. Objavljivanjem odgovora na upit (pri čemu je zatražena hitnost pri odgovaranju!) s odmakom od gotovo dva mjeseca te ciljanim stavljanjem odgovora u negativan kontekst i tempiranjem objave neposredno pred održavanje sjednice Odbora za informiranje, informatizaciju i medije koja je zakazana za petak, 24. rujna 2021., provodi se medijska manipulacija javnosti diskreditiranjem članova Vijeća za elektroničke medije. S obzirom na navedeno, a temeljem članka 40. i 41. Zakona o medijima te čl. 2 st.3 Zakona o elektroničkim medijima, zahtijevamo da se na internetskom portalu Mediadaily, na istom ili istovjetnom mjestu na kojem je publiciran predmetni članak, rabeći istu veličinu i vrstu fontova koji su rabljeni u naslovu i sadržaju članka, objavite ispravak članka. Agencija i Vijeće za elektroničke medije o Vašem su postupanju obavijestili i Hrvatsko novinarsko društvo, smatrajući kako ste ovim člankom prekršili pravila novinarske etike. U prilogu se nalaze preslike Knjige ulazne pošte Agencije za elektroničke medije iz kojih je razvidno da su pozive za obilježavanje obljetnica nakladnika Narodni radio i Yammat FM dobili svi članovi Vijeća za elektroničke medije. Agencija za elektroničke medije.

Redakcija Media daily zaprimila je ovaj Zahtjev za ispravak informacije danas 21.9. u 14.24 minute, a koji smo radi demokratičnosti u cijelosti objavili. Redakcija smatra da Vijeće za elektroničke medije zloupotrebljava institut ispravka informacije zato jer;

  • Smo uredno prenijeli njihov stav u našoj objavi u cijelosti kako su nam ga i poslali te se ne ispravlja naša informacija već VEM ponavlja svoje stajalište,
  • Jer ni u jednom dijelu članka nismo rekli da je Anita Malenica jedina bila na koncertu već da jedino za nju imamo dokaze,
  • Jer se ne slažemo da se ulaznica za vip ložu na komercijalnom događaju smatra pozivnicom, kako oni tvrde, već i dalje smatramo da je to dar,
  • Također ne smatramo da je manipulacija objava ovog članka neposredno pred održavanje sjednice Odbora za medije jer o negativnim pojavama i gubitku ugleda članova Vijeća pišemo već gotovo dva mjeseca, a nismo niti jedini, već o tome pišu svi relevantni mediji u Hrvatskoj.
  • Uostalom, ako je Anita Malenica tamo bila kao službena osoba zašto je objavila fotografije s tog događaja na svom privatnom Facebook profilu?

Također želimo primijetiti da u ovom ispravku VEM ne demantira dobivanje drugih poklona od Ivana Jurića Kaćunića i ostalih nakladnika, što dokazuje da smo u pravu kad tvrdimo da članovi VEM-a prihvaćaju poklone iako im je to strogo zabranjeno. Također moramo naglasiti da nam VEM još uvijek nije dostavio mišljenje pravne službe niti snimku sjednice na kojoj su glasovali o tome da se potpiše ugovor s Top radijom.

Redakcija Media daily