Ivan Jurić Kaćunić, narodni radio, antena zagreb

Nevjerica, razočarenje i bijes vlada hrvatskom medijskom scenom nakon skandalozne, štetne i duboko kompromitirajuće odluke Vijeća za elektroničke medije (VEM) o dodjeli koncesije Top radiju. Media daily proteklih je dana razgovarao s desecima nakladnika koji svi redom osuđuju ovaj potez VEM-a, ali koji se razumljivo ne usude javno istupati zbog straha da će im se to osvetiti kod odluka Vijeća pri raspodjeli novca Fonda za pluralizam medija pa radije to komentiraju između sebe. Svoju potporu da nastavimo biti ustrajni u pisanju o ovoj “zabranjenoj temi”, ali i drugim sličnim koje tek slijede, nakladnici pak izražavaju na način da i oni koji još do sada nisu bili naši pretplatnici sada to postaju. Mi ćemo i dalje biti vaš glas te neumorno istraživati i pisati o temama o kojima se šapuće, a pozivamo vas da nam u tome pomognete s informacijama, saznanjima i dokumentacijom, anonimno ili javno.

VEM se bira voljom političke većine u Saboru RH, a neto plaće od 15.000 (2.000 eur) do 20.000 kuna (2.700 eur), i to bez dodataka poput uskrsnica i božićnica, primaju zahvaljujući SVIM registriranim medijima u Hrvatskoj koji su obavezni plaćati 0,5 % iznosa od svojih bruto prihoda.

Zakon o elektroničkim medijima (ZEM) nalaže pak da članovi VEM-a moraju biti osobe koje se, između ostalog, zauzimaju za poštivanje i unapređenje najviših vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske, a člankom 49. Ustava propisuje se da država osigurava svim poduzetnicima jednak pravni položaj na tržištu te da je zabranjena zlouporaba monopolskog položaja određenog zakonom.

Autistični VEM

Predsjednik VEM-a i ravnatelj AEM-a Josip Popovac često istupa u javnosti pravdajući se ograničenjem u ZEM-u kad se utvrđuje vlasnička struktura medija te da je za njih “sveto pismo” sudski registar. Popovac pri tome kaže da nije posao VEM-a istraživati koji mediji imaju skrivene vlasnike već da je to posao za DORH i Poreznu upravu.

Tako članovi Vijeća nemušto pokušavaju skinuti odgovornost sa sebe no to nikako nije u skladu sa ZEM-om, kriterijima po kojima su bili birani i odgovornosti prema plaćama koje im osiguravaju SVI nakladnici. Nije poznato je li VEM (ili Popovac) ikada poslao službenu prijavu DORH-u i Poreznoj upravi sa sumnjom na prikrivanje vlasništva u slučaju Ivana Jurića Kaćunića, Miroslava Kutle i klana Pripuz, ali postajući članom regulatora medija, prema gore citiranom Ustavu i ZEM-u, to im je obveza, zakonska i moralna. Pa ako su to kojim slučajem “zaboravili” sada ih javno podsjećamo na to!

Kako se VEM u slučaju medija povezanih s masonom Ivanom Jurićem Kaćunićem ponaša pristrano i autistično te uz sedam radija, koje oni direktno kontroliraju, skandalozno dodjeljuje bez kriterija i zakonskih odredbi koncesiju i za osmu, ovom analizom želimo pomoći njima, ali i svim drugim državnim organima (AZTN, DORH, Porezna uprava, Sabor RH, Odbor za informiranje i medije), da činjenično sagledaju i “saznaju” do koje je mjere njihovo nečinjenje dovelo do narušavanja tržišnog natjecanja  te  “kartelskog i monopolskog ponašanja” na komercijalnom radijskom tržištu, što je zakonski strogo zabranjeno. Je li zakon isti za sve?

Karteli su oblik sporazumnog udruživanja istorodnih tvrtki konkurenata koje time (udruživanjem u kartel) postaju monopol.

“Kartel” AMM (All market media)

U ovoj analizi dokazujemo kako funkcionira vlasnički i interesno povezana medijska hobotnica pod kontrolom iste grupacije ljudi, a koji se godinama smjenjuju na upravljačkim i vlasničkim pozicijama povezanih medija i drugih trgovačkih društava te pri tome često ostaju dužni državi i vjerovnicima za poreze i obveze bez ikakve kazne.

Zbog njihovog protuzakonitog “kartelskog” udruživanja padaju prihodi i dobit svim njihovim direktnim konkurentima koji nisu u “kartelu”, dok samo njima rastu i to čak i u pandemijskoj godini. Zbog neplaćanja poreza direktno trpi i državni proračun.

Razmjeri štete koja je nastala je kataklizmička i nije čudno što svi izvan AMM “kartela”, bez obzira na uloženi višegodišnji trud i znanje, propadaju i gotovo sigurno čekaju sudbinu Radija 101 ili pak puko životarenje.

Za razumijevanje cijele situacije potrebno je ponoviti da ovaj “kartel” čine slijedeće radijske stanice; Narodni radio (nacionalni koncesionar), Antena Zagreb (županijski), Extra FM, Enter Zagreb i Gold FM (gradski), sve smještene na istoj adresi Avenija Većeslava Holjevca 29, Zagreb te Radio Dalmacija (regionalni) i Ultra Split (županijski koncesionar), smješteni na istoj adresi u Splitu, Kralja Zvonimira 14.

Sve radio postaje vođene su iz jednog centra moći, glazbeno i programski su pozicionirane na način da jedna drugoj ne uzimaju slušateljstvo već da se nadopunjuju, a novinarsko /voditeljski kadar nerijetko prelazi s jedne na drugu, kao dodatni dokaz poslovno, financijski i interesno povezanih osoba. A zapravo bi trebali biti međusobna konkurencija što nipošto nisu niti se tako ponašaju.

Primjerice glavni urednik Top radija bit će Zvonimir Škrobo, koji je i vlasnik “konkurentskog” Gold FM-a, programski direktor će biti Ivan Vukušić radijski voditelj na “konkurentima” Antena Zagreb i Enter Zagreb, a urednica informativnog programa bit će Danijela Kosić, urednica u Media servisu. Ima toga još ali za ilustraciju više nego dovoljno.

Tu je i vrlo važan Media servis (MS), koji proizvodi vijesti za sve članice “kartela” (ali i one koje to nisu) te All market media (AMM), marketinška agencija koja ekskluzivno prodaje isključivo oglasno vrijeme SVIH članica medijske hobotnice. I MS i AMM su smješteni na istoj zagrebačkoj adresi kao i pet zagrebačkih radio stanica, a dokaz njihove međusobne povezanosti i usklađenog poslovanja javno je dostupan i na web stranici AMM-a.

Ivan Jurić Kaćunić, narodni radio, antena zagreb

I budući koncesionar Top Radio imat će svoj radijski studio na istoj adresi pa će još samo više “podebljati” monopol AMM “kartela” što netransparentnom VEM-u, koji se skriva iza tajnog glasovanja i ne želi javno i pojedinačno pojasniti svoju odluku, nipošto nije smetalo kod dodjele koncesije ovom ponuđaču. Kaćunić pri tome potpisuje i ugovor o najmu sa samim sobom.

Ako laže koza ne laže rog

U Zagrebu djeluje 11 istovrsnih komercijalnih radio postaja svih razina zemaljskih koncesija. U ove nismo pribrojali javne Hrvatski radio 1,2,3 i Radio Sljeme, nekomercijalni Radio Student te nekomercijalne vjerske postaje Radio Mariju i Katolički radio.

Prema podacima ugledne kuće Dun & Bradstreet, ukupni prihodi promatranih 11 komercijalnih radija u 2020. godini je 18.821.092 eura, pri čemu je dobit ostvarilo 9 radija, dok su dva poslovala s gubitkom. Ukupna dobit bila je 1.325.578 eura, a broj zaposlenih 110. Pojedinačne prihode nakladnika možete vidjeti iz priložene tablice.

R.B. Ime nakladnika Prihod Dobit Zaposleni
01. Narodni radio 6.896.913 599.529 8
02. Antena Zagreb 5.758.229 289.629 16
03. Otvoreni radio 1.719.310 54.108 8
04. Enter Zagreb 824.603 82.648 5
05. Extra FM 728.241 96.175 5
06. Yammat 607.905 55.462 14
07. Radio Kaj 594.485 36.757 13
08. Gold FM 593.316 81.069 6
09. Radio 101 500.738 -12.571 17
10. Laganini FM 330.715 49.767 7
11. Zabavni radio 266.637 -6.995 11
18.821.092 1.325.578 110

 

Kad se pogledaju usporedni podatci iz 2019. i 2020. godine vidljivo je da je ukupan prihod svih promatranih radio stanica u “pandemijskoj 2020. godini” porastao za gotovo 2,8 milijuna eura, što je samo po sebi kuriozitet. Posebno u medijskoj industriji koja generalno bilježi manje prihode u kriznim situacijama. Porast je to od značajnih 15 % u odnosu na prethodnu godinu.

No porast prihoda bilježi samo “kartel” AMM (+ 35% !), dok ostali bilježe pad od čak 25 % !!!

Dok jednom ne smrkne drugom ne svane, veli narodna poslovica, no je li baš tako? Veliki porast prihoda jedne grupacije, na štetu druge, trebao je upaliti crveni alarm kod institucija no to se nije dogodilo. Možda za to nisu znali, ali sada to opravdanje više ne vrijedi!

Evo i usporedne tablice za 2020. i 2019. godinu.

R.B. Ime nakladnika 2020 2019
01. Narodni radio 6.896.913 4.470.335
02. Antena Zagreb 5.758.229 3.779.861
03. Otvoreni radio 1.719.310 2.424.178
04. Enter Zagreb 824.603 1.301.782
05. Extra FM 728.241 730.859
06. Yammat 607.905 754.181
07. Radio Kaj 594.485 709.560
08. Gold FM 593.316 641.253
09. Radio 101 500.738 521.271
10. Laganini FM 330.715 353.903
11. Zabavni radio 266.637 322.272
18.821.092 16.009.455

 

Grupacija pet udruženih i međusobno povezanih zagrebačkih radio stanica “kartela” AMM  je u 2020. godini ostvarila ukupno 14.801.302 eura prihoda, a ostalih šest “neumreženih” radio stanica samo 4.019.790 eura. Omjer je dakle čak 79 % prihoda za AMM u odnosu na 21 % prihoda ostalih radio postaja.

U 2019. godini “kartel” AMM ostvario je 10.924.090 eura ukupnih prihoda, dok su ostali ostvarili 5.085.365 eura. Omjer u postotcima u 2019. bio je 32 za ostale naspram 68 za “kartel” AMM.

Monopol AMM-a tako je samo u godinu dana narastao za dodatnih 11 %, a i prije toga je bio debelo zakonski nedozvoljen, ali VEM, AZTN i ostali nisu reagirali. Je li moguće da su sve druge radio postaje tako nesposobne ili je utakmica od starta bila nepoštena?

Iz objavljenih podataka vidljiv je razmjer kataklizmičkog monopola i tržišne dominacije “kartela” AMM koji neometano zajednički nastupa na tržištu i isisava gotovo sve oglasne prihode, a VEM mu za nagradu dodjeljuje još jednu koncesiju. Članice “kartela” redovito i uredno najviše novca dobivaju i od države-oglašivača. To će ostale radio postaje, u optimističnoj varijanti, dovesti na rub bankrota. Ako laže koza ne laže rog, odnosno podatci.

Situacija je još i gora

No ni to nije sve. Ako u obzir uzmemo i prihode Media servisa i All market medije onda situacija postaje još gora. Njihov skupni prihod iznosio je više od 10 milijuna eura, od kojih je doduše veći dio zasigurno “preklapanje” između prihoda radio stanica i ovih agencija, pa bi točan dodatni iznos prihoda bio vidljiv iz konsolidirane bilance koja nam nije bila na raspolaganju. Ipak, bilo koji “čisti” dodatni prihodi MS i AMM svakako još više pojačavaju monopol ove grupacije.

R.B. Ime tvrtke Prihod Dobit Zaposleni
01. All market media 7.980.016 133.225 17
02. Media servis 2.109.203 78.268 16
10.089.219 211.493 33

 

Dodatno, Media  servis “isisava” novac za oglašavanje i iz prihoda ostalih radio stanica koje nisu vlasnički niti interesno u ovoj grupaciji, a nalaze se u malim mjestima diljem Hrvatske jer one, slabašne kakve jesu, ovise u produkciji nacionalnih vijesti koje za njih radi MS. Radio stanice tu uslugu “plaćaju” kompenzacijom za oglasno vrijeme koje samostalno prodaje AMM i MS, a lokalci zbog toga gube nacionalne oglašivače koji potom nemaju potrebu surađivati s njima pa “pretaču” svoje budžete, namijenjene za male lokalne radio postaje, u džepove Kaćunića i skrivenih vlasnika. Dobro je pitanje jesu li lokalne radio postaje, koje su financijski, kadrovski i tehnički “razapete” poput Isusa, svjesne da na taj način direktno hrane svog Poncija Pilata?

Obećanje ludom radovanje

Neravnopravnu bitku “kartela” AMM i ostalih radio postaja može se promatrati i kroz dobit te broj zaposlenih. Skupna dobit u 2020. godini AMM-a iznosila je 1.149.050 eura, a na pet promatranih radio postaja bilo je ukupno zaposleno 40 djelatnika (prosjek 8 po radiju).

R.B. Ime nakladnika Dobit Zaposleni
01. Narodni radio 599.529 8
02. Antena Zagreb 289.629 16
03. Enter Zagreb 82.648 5
04. Extra FM 96.175 5
05. Gold FM 81.069 6
1.149.050 40

 

S druge strane grupacija od 6 ostalih radio stanica imala je skupnu dobit od samo 176.528 eura i čak 70 zaposlenika (11,6 po radio stanici).

R.B. Ime nakladnika Dobit Zaposleni
01. Otvoreni radio 54.108 8
02. Yammat 55.462 14
03. Radio Kaj 36.757 13
04. Radio 101 -12.571 17
05. Laganini FM 49.767 7
06. Zabavni radio -6.995 11
176.528 70

 

Kad se ukupna dobit u 2020. raspodjeli po grupacijama u postotcima onda to izgleda ovako.

Dakle, kod dobiti je situacija još veća u korist “kartela” AMM nego kad se promatra po prihodima.

Situacija sa zaposlenima je pak obrnuta. “Kartel” AMM sudjeluje u zapošljavanju medijskih zaposlenika, izraženo u postocima, sa samo 36 dok ostali sa 64 %.

Djelomični razlog manje dobiti ostalih vjerojatno ima uzrok i u većem trošku za zaposlene ali pravo je pitanje kako je VEM tako lako povjerovao Kaćuniću i jatacima da će u Top radiju stalno zaposliti ukupno 18 ljudi, kada su svojim ponašanjem, sukladno javno dostupnim podatcima, pokazali da posluju s prosječno 8 zaposlenih po radio postaji.

Zaustavite “kartel” AMM dok je još vrijeme

Svi ovi podatci bili bi još nepovoljniji na području Splita, gdje se nalaze dvije ključne članice “kartela” AMM – Radio Dalmacija i Ultra Split, ali to za ovu analizu nije bitno pa ćemo to ostaviti za neki drugi put.

Ono što je bitno tek slijedi i ne zvuči dobro za medijski pluralizam i tržišno natjecanje. Ukoliko na području Zagreba ova medijska hobotnica zaista pokrene Top radio i ako se ostvari njihov poslovni plan prihoda od oglašavanja na temelju kojeg je VEM donio svoju skandaloznu odluku, a koji je veći za cca 800.000 eura godišnje od onog koji je do sada ostvarivao Radio 101, što mislite je li to znači da će se za taj iznos povećati tržište ili će taj prihod Kaćunić i ekipa “ćapnuti” od ostalih?

Kaže jedan uvaženi kolega, koji je nekada radio na medijima pod kontrolom ovog medijskog “kartela”, da se trag krvi i novca lako slijedi.

Ima li napokon za taj korak i “političke volje”, kad je barem za sada nije pokazala struka i institucije, pokazat će vrijeme!

Svoju analizu besplatno i javno ustupamo Saboru RH i svim nadležnim institucijama, koje pozivamo da rade svoj posao! SAD i ODMAH!