Zgrada s pet radio postaja (Narodni, Antena, Extra FM, Enter i Gold FM)

Nakon što je tjednik Nacional u utorak objavio dio prepiske putem elektroničke pošte između Miroslava Kutle i braće Zorana i Petra Pripuza, u kojoj Kutle među ostalim traži povrat vlasništva nad Narodnim radijom, Antenom Zagreb, Radio Dalmacijom i još nekim drugim radio postajama, zatražili smo od Ivana Jurića Kaćunića, Hrvoja Barišića i Katijan Knoka, koji su upisani u sudski registar kao stvarni vlasnici ovih medija, da potvrde ili demantiraju napise Nacionala.

Znakovito, niti jedan od njih nije javno demantirao tvrdnju da su oni fiktivni vlasnici, a očito sinkronizirano, niti jedan od njih nije odgovorio na naš upit. Logično bi bilo da se javnosti obrate barem priopćenjem, jer inače prilično često istupaju u medijima pod svojom kontrolom kad je u pitanju vlastito hvalisanje. No, sada ništa. Muk. Zašto?

Priznanja i medaljoni za regulatora

Vjerojatno ne mogu demantirati nešto što je istina, a niti smiju potvrditi da je istina jer onda kazneno odgovaraju zbog izjave koju su morali potpisati pod materijalnom i kaznenom odgovornošću prilikom upisa u registar stvarnih vlasnika medija. Naravno u slučaju priznanja da su samo fiktivni vlasnici, a ne i stvarni Narodnog radija, Antene Zagreb i Radio Dalmacije, Zakon o elektroničkim medijima (ZEM) predviđa i mogućnost oduzimanja koncesija medijima koji imaju prikrivene vlasnike.

Za provođenje ZEM-a nadležna je Agencija za elektroničke medije (AEM), odnosno Vijeće za elektroničke medije (VEM), koje je baš nedavno, kakve li slučajnosti, primilo i priznanje i medaljon Nikola Tesla od udruge Hrvatski radijski forum (HRF). Ovu udrugu osnovali su upravo Ivan Jurić Kaćunić, Hrvoje Barišić i Katijan Knok, uz još neke osobe bliske ovoj povezanoj grupaciji. O HRF-u smo već pisali. 

Dakle, neposredno prije nego je Nacional objavio Kutline e-mailove VEM velikodušno prihvaća nagrade od strane osoba za koje postoji već dugo sumnja u prikrivanje vlasništva i koji to javno ne demantiraju. Jesu li Kaćunić, Barišić i Knok znali za prepisku između Kutle i braće Pripuz, pa su prije objave Nacionala brže bolje željeli dodjelom priznanja i medaljona AEM-u “tamponirati” novonastalu situaciju teško je reći, no činjenica je da je sad ovo postala vrlo neugodna i kompromitirajuća pozicija za neovisnog regulatora medija.

Što kaže Vijeće za elektroničke medije

Uputili smo i upit AEM-u što će poduzeti temeljem ovih navoda o kojima piše Nacional. U njihovo ime odgovorila nam je Sanja Pančić, zadužena za odnose s javnošću;

“Agencija za elektroničke medije kao jedini relevantni izvor prilikom utvrđivanja vlasničke strukture uzima sudski registar kao javni i vjerodostojni izvor te javno ovjerovljene dokumente to jest ugovore o prijenosu poslovnih udjela. Dakle, pisanja medija (bez navođenja konkretnih dokaza) nisu relevantni izvori“.

Na naše pitanje hoće li AEM tražiti žurna očitovanja nakladnika i odgovornih osoba u tim nakladnicima po ovom pitanju ili zatražiti od drugih institucija u RH da istraže cijeli slučaj Sanja Pančić je odgovorila; “Trenutno (kao što je navedeno, bez relevantnih dokaza) za time nema potrebe”.

Zanimljivo je i da nam je VEM potvrdio da nije nikada raspravljao o možebitnim slučajevima prikrivanja vlasničke strukture u navedenim medijima iako su bili upoznati s prethodnim pisanjima medija o možebitnom prikrivanju vlasništva.

Iz odgovora VEM-a može se zaključiti kako bi dokaze o prikrivanju vlasništva valjda prvo trebali objaviti oni sami koji to prikrivaju ili eventualno mediji da bi institucije tek potom pokrenule svoj mehanizam utvrđivanja istinitosti istih i konzenkvenci. Gdje je tu nestala sintagma “neka institucije rade svoj posao”.

Ipak, u nekim drugim slučajevima, VEM je znao reagirati na temelju prijava ili javnih objava u medijima, te tražiti očitovanja odgovornih osoba. Tako je bilo npr. u slučaju javnih objava kad je Pink televizija namjeravala kupiti nekoliko lokalnih televizija u Hrvatskoj. VEM je tada poslao upite prozvanim televizijama neka se očituju o medijskim napisima. Dobro je pitanje zašto to VEM ne čini i u ovom slučaju i kako bi se očitovali Kaćunić, Knok i Barišić? Možda bi to i negirali, no što ako uskoro isplivaju drugačiji dokazi?

Prema našim saznanjima Nacional će već u utorak nastaviti s  daljnjim objavama dokaza koje Kutle posjeduje u ovom slučaju pa će biti iznimno zanimljivo pratiti nastavak ovog slučaja.

AEM smo upitali i kako komentiraju situaciju da su od ove iste vlasnički i /ili poslovno povezane skupine radijskih nakladnika primili priznanje i medaljon, je li to po njihovom mišljenju kompromitirajuće za rad nezavisnog regulatora medija, smatraju li da je normalno dobivati priznanja i medaljone od tvrtki, institucija i osoba povezanih sa sumnjama o prikrivanju vlasničke strukture i utiču li takva priznanja na njihovu neovisnost u radu?

Vijeću za elektroničke medije dodijeljeno je priznanje i medaljon „Nikola Tesla“ za poseban doprinos radijskoj industriji u protekloj godini u sklopu svečanosti obilježavanja Svjetskog dana radija kojoj su prisustvovali mnogi uvaženi gosti i čelni ljudi iz svijeta medija. Nagradu je dodijelila udruga Hrvatski radijski forum koja je  ujedno i članica Udruženja europskih radija. Vijeće za elektroničke medije nagradu je dobilo prije svega za pravodobnu i brzu reakciju na novonastale okolnosti u kriznoj pandemijskoj godini čime je osiguralo nesmetan rad nakladnika. Odnosno, riječ je nagradi struke za doprinos cijelom sektoru audiovizualnih medijskih usluga u Hrvatskoj” skupno je na naša pitanja odgovorila Sanja Pančić.

Vrijeme koje dolazi pokazat će je li došao trenutak da se napokon rasplete mutna situacija oko vlasništva nad medijima koja se vuče još od devedesetih godina prošlog stoljeća i o kojoj smo pisali u knjizi 25. godina privatnih elektroničkih medija u Hrvatskoj u poglavlju Afera Grupo.