17.07.2018., Varazdin - Svecani docek izbornika hrvatske nogometne reprezentacije Zlatka Dalica na Kapucinskom trgu nakon osvojenog srebra na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Rusiji. Velimir Bujanec Photo: Vjeran Zganec-Rogulja/PIXSELL

Nakon što je Vijeće za elektroničke medije u ponedjeljak donijelo odluke o privremenom oduzimanju koncesija nakladnicima 6 lokalnih televizija (Z1, SBTV, Osječka televizija, Srce TV, Adriatic TV i TV Jadran) zbog govora mržnje utvrđenoga u emisiji Bujica od 5. studenoga ove godine, čime su potvrđene informacije Media Daily objavljene prošli tjedan, čini se da dolazi u pitanje daljnje emitiranje ove emisije.

Naime, Bujicu koja je bila sinoć na programu nisu emitirale TV Jadran iz Splita i SBTV iz Slavonskog Broda, što potvrđuje nagađanja da će lokalne televizije koje su reemitirale Bujicu, koju proizvodi Z1 televizija, početi polako odustajati od nje zbog pretrpljene štete.

Kako smo uspjeli saznati, među vlasnicima i urednicima ovih televizija prevladava razmišljanje da zbog neprihvatljivog vođenja Bujice, gdje one nemaju ni uredničkog ni ikakvog drugog nadzora, trpe štetu, pa se postavlja pitanje tko će im je nadoknaditi. Zbog toga razmišljaju i o pokretanju spora protiv Velimira Bujanca za nadoknadu štete.

Na razmišljanje o prekidu suradnje s Bujancem odnosno Z1 televizijom navodi ih i to što je Z1, koja je do sada Bujicu nudila besplatno, zainteresiranim televizijama upravo pred emitiranje sporne Bujice ponudila ugovore gdje traži da im se za emitiranje Bujice plati 10.000 kuna (1.340 eura) po emisiji. Inače, marketing Bujice vodi Z1 televizija, a Zagrebom kruže glasine da urednik i voditelj emisije svoje verbalno „domoljublje“ naplaćuje od gostiju emisije.

Očito, ova kazna koju je izrekao VEM, s najavom da se govor mržnje u elektronskim medijima pod njegovom ingerencijom neće tolerirati, utjecat će na budućnost Bujice koja bi se uskoro mogla emitirati samo na Z1 televiziji, ako i nju kazne ne dovedu do razmišljanja o preispitivanju daljnje proizvodnje ove emisije.

Podsjetimo, Vijeće je odluke o privremenom prekidu koncesije donijelo na 43. sjednici jer su spomenuti nakladnici prekršili Zakon o elektroničkim medijima, članak 12., stavak 2. koji definira govor mržnje.

Prema odluci VEM-a, na 24 sata će se oduzeti koncesija nakladnicima televizije Z1 televizija d.o.o. – kanal Z1 Televizija, Slavonsko-brodska televizija d.o.o, – kanal SBTV, OAR d.o.o. – kanal Osječka Televizija, te na 4 sata televizijskim nakladnicima Mijor d.o.o. – kanal Srce TV, Robur j.d.o.o. – kanal Adriatic TV i Televizija Jadran d.o.o. – kanal TV Jadran. Shodno odlukama, Z1 Televizija, SBTV i Osječka Televizija dužni su prestati emitirati program u ponedjeljak, 3. prosinca 2018. od 00:00 do 23:59 sati, a televizije Srce TV, Adriatic TV i TV Jadran u ponedjeljak, 3. prosinca 2018. od 18:59 do 22:59 sati.

U nastavku donosimo integralni tekst obrazloženja odluka o privremenom oduzimanju koncesija televizijama koje su emitirale, a neke i reprizirale, emisiju Bujica zbog koje su kažnjene privremenim oduzimanjem koncesije:

„Spomenuta emisija bavila se temom od javnog interesa tematizirajući političke, sigurnosne i druge aspekte migrantske krize koja zaokuplja javnost Republike Hrvatske i svijeta, te traje već nekoliko godina. Emisiju je najavom otvorio voditelj i urednik emisije Velimir Bujanec te je nastavljena uvodnim prilogom novinarke, a potom je uslijedio razgovor s gostima Zoranom Grgićem i Franom Čirkom.

U emisiji je emitiran prilog pod naslovom Ispovijest T. L. – Zagrepčanke, žrtve migrantske pljačke u kojem sugovornica kaže: „Ne daj Bože da ih netko ne istuče ili nešto. Mislim… što bi po meni trebalo radit do iznemoglosti, dok valjda ne prekinu…“. U njemu se poziva druge na mržnju i nasilje prema migrantima kao identitetski određenoj skupini. Ovaj prilog je ranije pripremljen i urednički odobren, te je emitiran kao dio emisije. Time su nakladnici donijeli i odluku da preuzimaju i uredničku odgovornost za izjave sudionika u prilogu, pa i one koje se mogu okvalificirati kao govor mržnje, a što jesu izjave u ovom prilogu. Nemoguće je odreći se te odgovornosti tako da se nakladnici od ovog sadržaja ograđuju tekućim tekstom (crawl), kao što navode u svom očitovanju.

Nadalje, gost u studiju izražava se o migrantima kao bolesnoj skupini, zaraženoj teškim i prenosivim zaraznim bolestima (AIDS, hepatitis, tuberkuloza), čime se u gledateljstvu može stvoriti privid zdravstvene opasnosti koja prijeti, dodatno i zbog toga jer te bolesti, po navodu gosta, migranti namjerno šire. Od takve mrzilačke izjave se voditelj i urednik ne ograđuje, osim što ju ocjenjuje „malo radikalnom“, a što se ne može ocijeniti kao primjereno upozorenje gostu da je takav govor nedopušten i neprimjeren.

Razmatrani su i ponašanje i izjave voditelja emisije koji u uvodu emisije konstatira da je riječ o „tim divljacima koji su došli s Istoka i koji siluju“, čime sam usmjerava diskurs emisije i potiče na mrzilački, diskriminatorni i omalovažavajući diskurs prema migrantima.

Vijeće je razmotrilo i očitovanje nakladnika te u određenoj mjeri prihvatilo njihove argumente uzimajući u obzir činjenicu da je riječ o emisiji uživo pa su mjere koje su nakladnicima dostupne za suzbijanje poticanja na mržnju ipak manje nego onda kada program ide s odgodom, kada je i mogućnost intervencije u program potpuna.

Otežavajuća okolnost je činjenica da su Z1 televizija, Slavonsko-brodska televizija i Osječka televizija reprizno emitirali emisiju u izvornom obliku zbog čega im se koncesije, za razliku od kanala Srce TV, Adriatic TV i TV Jadran, oduzimaju na 24 sata.

Vijeće ukazuje kako voditeljsko ograđivanje ne može biti puko formalno sredstvo, koje se zloupotrebljava za nastavak neprimjerenog govora. Također, Vijeće ukazuje i da isprike nakladnika za vrijeme i nakon emitiranja spornih sadržaja ne mogu služiti kao podloga za izbjegavanje uredničke i zakonske odgovornosti, posebice kada se iste emisije repriziraju.

Odlučujući o izboru i vremenskom trajanju ove mjere, Vijeće ni u buduće neće tolerirati govor mržnje, jer sloboda izražavanja nije apsolutna vrijednost sama po sebi, već je zaštićena zakonskim propisima. Ustav Republike Hrvatske kaže da se „slobode i prava mogu ograničiti samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi, te pravni poredak, javni moral i zdravlje“.

Posljednji put kada je VEM donio odluku o privremenom oduzimanju koncesije nekom od TV nakladnika na udaru je također bila Z1 televizija. Tada je, a bilo je to krajem siječnja 2016. godine, Z1 kažnjena je zbog govora mržnje u emisiji Markov trg, urednika i voditelja Marka Juriča, i to privremenim oduzimanjem koncesije na tri dana. Ta odluka bila je razlog demonstracija desničarskih organizacija koje su završile okupljanjem pred zgradom u kojoj se nalazi sjedište Vijeća za elektroničke medije. Jedan od predvodnika demonstracija bio je upravo Velimir Bujanec. Inače, ovo je prvi put da hrvatski regulator mjeru privremenog oduzimanja koncesije zbog govora mržnje donosi zbog problema vezanih za migrantsku krizu koja u Europi traje već nekoliko godina.